AUTO
Messerschmitt KR 200 1956


Fortsättning från sida 1

Att köra en Messerschmitt är ganska speciellt, även om den KR 200 1956 som jag provar till exempel har backväxel (den kostade DM 400 extra!). Den knattrar och det kommer en rejäl pust blå rök ur avgasröret när jag ger mig ut på vägarna. Växlarna, som man lägger i med ett handreglage som påminner om gamla skotrars, gläder mig med sina distinkta lägen. Att köra i toppfart, 90 km/h, känns mycket behagligt och jag förvånas av vägegenskaperna. Jag får påminna mig själv om att det handlar om en sund västtysk konstruktion: motorn är placerad strax framför bakhjulet, och tillsammans med att förare och passagerare sitter i fordonets längdaxel blir viktfördelningen väldigt bra. Min tur tar mig och den lycklige ägaren herr Kostolzin ut på landsbygden, och tack vare den stora plexiglasbubblan som ger en oändlig rymd omkring oss känner jag mig som ett med himlen, ängarna och vägen.

Väl tillbaka på träffen visar herr Kostolzin hur backväxlarna fungerar - något som jag tidigare bara hört talas om, men aldrig sett. För att kunna backa måste man först stänga av motorn, och därefter starta om den - baklänges! Det ger fyra backväxlar och i princip går det lika bra att köra bilen i toppfart åt andra hållet. Herr Kostolzin erbjuder sig att visa, men jag avböjer trots att vi befinner oss på en avlyst väg.

1956 togs förbudet mot västtysk flygplanstillverkning bort, och Fritz Fend och Willy Messerschmitt gick skilda vägar. Fend startade Fahrzeug und Maschinenbau Regensburg (FMR) som fortsatte utveckling och tillverkning av kabinenrollers.

1957 presenterade FMR vad som skulle bli en sällsynt klassiker: TG 500, ofta kärleksfullt kallad Tiger. Tigern var en fyrhjulig vidareutveckling av den fortfarande rasande populära KR 200, nu försedd med en tvåcylindrig motor som utvecklade hela 19,5 hk. Den nya motorn och de fyra hjulen gjorde Tigern till en ganska kompetent sportbil, men då den var dubbelt så dyr som KR 200 och inte kunde dra nytta av trehjulingarnas speciella skatteregler blev det bara 320 byggda - vilket ska jämföras med över 40 000 producerade KR 175 och KR 200.

Fritz Fend, som verkligen kan sägas ha satt stora delar av den västtyska medelklassen på hjul, lade ner biltillverkningen i början av 1964. Han fortsatte dock med olika projekt, och så sent som några månader före sin död i november 2000 visade han en prototyp på en fyrhjulig bil. Typiskt Fend var att den drevs av en 650 cm³ BMW-motorcykelmotor, och bakhjulen var placerade så nära varandra att den kunde betraktas som trehjulig.

Dieter Waidmüller
auto@wdfb.se